Spöken/andar

2010-09-19 @ 18:03:31
Satt igår kväll och kollade på TV4 fakta då det var Ghost adventures (kommer inte ihåg vad det heter på svenska) och de var på en ö i Italien.
Ön heter Poveglia och ligger utanför Venedig.

Efter lite googlande så hittade jag denna fakta om ön:

"Poveglia är en liten ö som ligger mellan Venedig och Lido i den venetianska lagunen, Italien.
En liten kanal delar ön i två delar.

Under romartiden användes ön för att isolera tusentals pest offer, och under de tre tillfällen då digerdöden spreds genom Europa användes ön som ett hem för de smittade för att hålla infekterade människor separerade från de friska.
Man tror att över 160.000 människor dog på ön under hela dess historia.

Ön var hem till ett litet samhälle tills det övergavs omkring 1380 och 1922 byggdes det ett mentalsjukhus på Poveglia.

Enligt sägnen så fanns det en läkare på detta mentalsjukhus som torterade och dödade många av patienterna, innan han själv blev "galen" och tog sitt liv genom att hoppa från kyrktornet.

Idag används ön enbart för vinodlingar och är stängd för turister".



I gårdagens avsnitt av Ghost adventure så fick man följa Zak, Nick och Aaron på "spökjakt".

Det var riktigt spännande vissa stunder och ibland så hoppade man faktiskt till, men det kan bero på att de vinklar programmet så att man ska bli halvt rädd :)

Jag har aldrig trott på andar och spöken förr, men efter att ha bott i den förra huset så vet jag att allt är möjligt.
Där hörde vi både det ena och det andra konstiga saker, och till och med katterna reagerade. 
Men vad som vi råkade ut för där det tar jag i ett annat inlägg nån annan gång ;)

Tycker att om ni skulle snubbla över en repris eller dyl. av detta avsnitt så ska ni se det.
Ger det 4 stjärnor av 5 möjliga och anledningen att det inte blir en 5:a är att jag inte såg från början utan kom in då det var ca. 40 min kvar + att Simon var trött och lite gnällig :S





Detta klippet är när de ger sig ut på fälten där man brände och begravde hundratusentals pestsmittade människor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0